Paragraaf 8 Oefentoets

 

Door middel van deze Oefentoets kun je testen of je de stof van dit hoofdstuk goed beheerst. Klik na het invullen van de test op 'Bekijk score' en bekijk welke vragen je goed en fout hebt beantwoord. Eventueel kun je de gehele test printen. (Klik daarvoor op 'download')

Succes!

 

Opdrachten

Vraag 1

In de marketingcommunicatie kunnen verschillende instrumenten gebruikt worden: prijs, plaats, product en promotie (en evt. enkele meer bij dienstverlening).

Vraag 2

De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door het MKB.

Vraag 3

De Nederlandse Reclame Code kent enkele bepalingen waaronder: reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.

Vraag 4

Product placement is het in beeld brengen van merkaanduidingen tijdens films of tv-uitzendingen.

Vraag 5

Utilisme beoordeelt handelingen (ook handelingen die verband houden met ontwikkeling en verspreiding van reclame) op grond van hun resultaten, uitgedrukt in de kosten en baten voor de samenleving als geheel.

Vraag 6

De kritiek op misleiding bij reclame is vooral van beginselethische aard.

Vraag 7

Sales Promotion is een communicatie-instrument dat een aantrekkelijke mogelijkheid biedt om je te onderscheiden van de concurrentie, ook door MVO te gebruiken in product, dienst of marketingcommunicatie daarvan.

Vraag 8

Ambush marketing is nadelig voor de ‘echte sponsor’, maar op termijn wordt ook het sponsorobject in zijn belangen aangetast.

Vraag 9

Een ander woord voor inhaken bij sponsoring is: sluiksponsoring.

Vraag 10

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft als hoofdregel: een organisatie heeft expliciete toestemming nodig om mensen of organisaties te bellen als er sprake is van een bestaande relatie tussen de organisatie en de particulier of de organisatie die gebeld wordt.

Vraag 11

De stichting Postfilter is opgericht door de Nederlandse overheid.

Vraag 12

In de afgelopen decennia zijn er nationaal en internationaal verschillende gedragscodes voor Public Relations-functionarissen ontwikkeld.

Vraag 13

Ethiek speelt nooit een rol bij Corporate Advertising.

Vraag 14

In de gedragscodes voor Public Relations-functionarissen wordt aangegeven dat respect hebben voor de collega’s in het vak en in de branche wenselijk is.