Paragraaf 7 Cases en debatstellingen

 

Case 2. Kindermarketing

 

Lees de volgende tekst.

a. Wat is kindermarketing?

b. Welke voor- en nadelen zijn er van kindermarketing?

c. Moet kindermarketing wettelijk worden verboden? Motiveer!

 

Kindermarketing

Reclame gericht op kinderen wordt soms wel kindermarketing genoemd. Deze reclame is erop gericht kinderen te beïnvloeden in hun voorkeuren voor producten of diensten. Belangrijke producten daarbij zijn voedingsmiddelen, elektronica (zoals smartphones) en kleding. Kindermarketing heeft direct invloed op de kennis, de voorkeuren en het consumptiegedrag van kinderen. Veel voedingsmiddelen waarvoor reclame wordt gemaakt bij kinderen zijn ongezond. Ze bevatten veel suiker, zout en vet. Deze producten maken geen deel uit van de schijf van vijf-producten (www.voedingscentrum.nl, 20 maart 2019)

Jonge mensen zijn een heel interessante doelgroep voor bedrijven. Ze hebben vaak veel te besteden omdat ze beschikken over zakgeld en een bijbaantje. Ook hebben ze invloed op de aankopen in het gezin. Denk aan de keuze van frisdrank, kleding, elektronica, uitjes en vakantiebestemmingen (Consumentenbond 2018). 

Maar er is nog iets heel belangrijks: jonge mensen zijn de consumenten van vandaag, maar óók van morgen en overmorgen. Als je kinderen vandaag kunt binden aan jouw producten is de kans groot dat ze ook in de toekomst jouw producten blijven kopen en gebruiken.

Er zijn serieuze gevaren bij kindermarketing. Zo zijn kinderen gemakkelijk beïnvloedbaar. Bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Ze werken vaak met reclame zónder dat de kinderen het in gaten hebben. Kinderen worden dan onbewust beïnvloed in een bepaalde richting. Bijvoorbeeld een wedstrijd met een kleurplaat over kindercola. Een kind ziet dat als een leuke uitdaging, niet als reclame. Volwassen prikken hier doorheen, maar kinderen niet. Andere voorbeelden:

  • online websites, zoals van Nintendo, benaderen de kinderen rechtstreeks als klant. Ze kunnen een eigen account aanmaken. Op deze sites kunnen de nieuwste producten spelenderwijs onder de aandacht worden gebracht van de jeugd. Bovendien krijgen bedrijven zo de beschikking over allerlei data van de jonge klanten. Ze kunnen die gebruiken om kinderen ook op andere manieren te benaderen voor commerciële doeleinden; 
  • de gratis figuurtjes bij een McDonald’s Happy Meal;
  • in populaire TV-series komen terloops producten in beeld van een bepaald merk kleding (Product Placement).

Kindermarketing heeft nog een ander gevaar: het draagt bij aan een (levenslange) ongezonde levensstijl. Zo worden producten met veel suiker, vet en zout gepromoot. Ook raken jonge mensen verslaafd aan gaming onder invloed van kindermarketing. 

In 2016 werd bekend dat zestien supermarkten en zeven voedselfabrikanten de reclameregels voor kindermarketing hadden overtreden. Dit maakte de Reclame Code Commissie (RCC) bekend. Onder de overtreders bevonden zich Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet, Spar, Emté, Heinz en Haust. 

“De procedures waren aangespannen door voedselwaakhond Foodwatch, met steun van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De zeven voedselfabrikanten adverteerden in strijd met de regels over kindermarketing van de Reclame Code voor te vette of zoete koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen. De advertenties stonden in het gratis jeugdblad Tsjakka van de zestien supermarkten die lid zijn van de inkooporganisatie Superunie.” (…) “De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding – waaronder gezondheidsorganisaties, wetenschappers en kinderartsen - dringt al tijden bij staatssecretaris Van Rijn aan op een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten omdat zelfregulering faalt: de regels zijn te slap en worden vaak niet nageleefd.” (www.foodwatch.org 2016).

In 2016 werd ook bekend dat de gemeente Amsterdam kindermarketing verbiedt bij sportevenementen (www.amsterdam.nl 2016). 

 

Bronnen:

-       Kinderen en reclame. Leer ze kijken! Consumentenbond, Amsterdam, 2018. 

-       Ongeoorloofde kindermarketing voedselfabrikanten en supermarkten, www.foodwatch.org, 7 april 2016

-       Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen, www.amsterdam.nl, 22 november 2016. 

 

Case 3. SGP boos om poster met zoenende vrouwen in bushokje 

Lees de volgende case.

a. Stel de SGP dient een klacht in tegen deze reclame bij de Reclame Code Commissie. Welke uitspraak verwacht je van deze commissie? Motiveer aan de hand van een of meer belangrijke regels uit de Nederlandse Reclame Code.

b. Wat is je eigen opvatting over deze kwestie? Motiveer! 

 

SGP Gelderland boos om poster met zoenende vrouwen in bushokje

“De Staatkundig Gereformeerde Partij in Gelderland vindt een nieuwe reclamecampagne van datingsite Novamora maar niks. Op de abri's van de site zijn twee zoenende vrouwen te zien. Met de poster wordt volgens de partij afbreuk gedaan aan de vraag van God om trouw te zijn.

De posters zijn in een paar bushokjes door Gelderland opgehangen. 'Van inwoners van onder andere Barneveld hebben wij hier klachten over gekregen', zegt Henk Wobben van de SGP Gelderland tegen EditieNL. 'Mensen die langs lopen vinden de poster aanstootgevend.'

In 2013 verzette SGP-leider Kees van der Staaij zich al tegen de website Second Love. Een dergelijke site legt 'een bom onder relaties, zelfs wanneer het goede huwelijken betreft', zei Van der Staaij toen. Ook nu is de partij duidelijk. 'De Heer vraagt ons om trouw te zijn, lief te hebben en trouw te blijven. We vinden dat hieraan aan afbreuk gedaan wordt', aldus Wobben." (www.rtlnieuws.nl 2019). 

Bekend is ook dat de SGP het huwelijk alleen voorbestemd vindt voor de relatie tussen man en vrouw.