Paragraaf 9 Oefentoets

 

Door middel van deze Oefentoets kun je testen of je de stof van dit hoofdstuk goed beheerst. Klik na het invullen van de test op 'Bekijk score' en bekijk welke vragen je goed en fout hebt beantwoord. Eventueel kun je de gehele test printen. (Klik daarvoor op 'download')

Succes!

 

 

 

Opdrachten

Vraag 1

In het HRM-beleid spelen ethische vragen een rol, zoals: is demotie moreel te rechtvaardigen?

Vraag 2

In het HRM-beleid spelen ethische vragen een rol, zoals: hoe is precies de ontslagprocedure bij een niet-functionerende werknemer?

Vraag 3

Het klassieke personeelsmanagement had vooral aandacht voor de competentie-ontwikkeling van medewerkers.

Vraag 4

In Europa is Nederland kampioen deeltijdwerk jonge vrouwen.

Vraag 5

HRM-afdelingen van grote bedrijven voeren tegenwoordig vaak een diversiteitsbeleid: een personeelsbeleid gericht op een duurzame inzet van medewerkers.

Vraag 6

Discriminatie is het maken van een onderscheid op grond van een kenmerk dat niet ter zake doet.

Vraag 7

Een werving- en selectiebureau hoort altijd in te gaan op de wensen en behoeften van klanten (‘De klant is koning’).

Vraag 8

De sollicitatiecode NVP is opgesteld door de overheid samen met werkgeversorganisatie VNO.

Vraag 9

Volgens de sollicitatiecode NVP mogen eisen ten aanzien van persoonlijke kenmerken slechts worden gesteld indien deze noodzakelijk en wettelijk toelaatbaar zijn in verband met een goede functievervulling.

Vraag 10

Relevante aspecten bij functiewaardering zijn zwaarte van de functie, verantwoordelijkheden, werk- en denkniveau, impact van de functie op de resultaten van de organisatie, etc.

Vraag 11

Vanuit beginselethisch oogpunt is er het volgende argument bij prestatiebeloning: prestatiebeloning lokt kortetermijngedrag uit, wat ten koste gaat van de langetermijnbelangen van de organisatie. Een klassiek voorbeeld is de verkoper die alleen maar oog heeft voor een snel verkoopresultaat en zijn rol als adviseur en relatiebeheerder veronachtzaamt. Dat kan ten koste gaan van de marketing- en verkoopdoelstellingen op langere termijn.

Vraag 12

Een medewerker van een bedrijf wordt geacht zich te voegen naar de cultuur van de organisatie met inachtname van zijn eigen verantwoordelijkheid, die altijd blijft bestaan.