Ethiekcoach voor bedrijf? Bijdrage Jan de Leeuw in Trouw

Op 27 oktober plaatste dagblad Trouw een artikel over de vraag of het verstandig ia als een bedrijf samenwerkt met een ‘ethiekcoach’, een idee van de Britse filosoof Julian Baggini. Lodewijk Dros van Trouw vroeg aan twee ‘kenners’ hoe zij aankeken tegen dit idee: de Groningse hoogleraar financiële ethiek Boudewijn de Bruin en Jan de Leeuw, medeauteur van Bedrijfsethiek en mvo voor hoger onderwijs en docent bij de Business School Nederland (BSN).

Jan de Leeuw gaf aan dat de ondernemer te maken heeft met drie reguleringsmechanismen: de markt, de wet en de ethiek. Jezelf alleen aan de wet houden, volstaat dus niet voor de ondernemer. Verder gaf hij aan het een goed idee te vinden maar dat het breder zou moeten worden getrokken. De ‘ethiekcoach’ zou deel kunnen uitmaken van ethiekmanagement door de organisatie: gedragscodes, voorbeeldgedrag manager, morele competenties bij werving en selectie, scholing medewerkers morele competenties, stakeholderrepresentatie, etc.

Jan de Leeuw wees op het gevaar van reputatieschade. “Die ligt altijd op de loer, op het terrein van duurzaamheid, integriteit, diversiteit, noem maar op. In de VS hebben bedrijven dat in de gaten. Ze hebben naast veel juristen ook een paar ethici in dienst. Omdat er grote belangen op het spel staan. Verlies je dat uit het oog, dan kan zo’n bedrijf omvallen. Dat is met Enron gebeurd, dat loog over zijn winsten. In Nederland ging Albert Heijn begin deze eeuw op dezelfde manier in de fout; de topman sneuvelde, het bedrijf viel bijna om. Enron en Albert Heijn hadden hun ethiek niet op orde.” Daarom is ethiekmanagement van belang.

U vindt hier het complete artikel in Trouw.



«  Terug naar overzicht